Highlight: Rosas danst Rosas - Anne Teresa De Keersmaeker & Rosas

2017

Highlight: Rosas danst Rosas - Anne Teresa De Keersmaeker & Rosas

Anne Teresa De Keersmaeker creëerde in 1983 met de voorstelling ‘Rosas danst Rosas’ een van haar meest iconische voorstellingen. Een nieuwe generatie dansers bracht van 1 tot en met 23 juli 2017 het stuk op Zomer van Antwerpen in de industriële omgeving van Loods Antigoon. ‘Als je stukken in leven wil houden, moet je ze op het podium brengen’, aldus De Keersmaeker in De Tijd van woensdag 21 juni 2017

Anne Teresa De Keersmaeker creëerde in 1983 met de voorstelling ‘Rosas danst Rosas’ een van haar meest iconische voorstellingen. Een nieuwe generatie dansers bracht van 1 tot en met 23 juli 2017 het stuk op Zomer van Antwerpen in de industriële omgeving van Loods Antigoon. ‘Als je stukken in leven wil houden, moet je ze op het podium brengen’, aldus De Keersmaeker in De Tijd van woensdag 21 juni 2017

Abstracte bewegingen vormen de basis van een choreografie waarin herhaling de hoofdrol speelt. De onverbiddelijke bewegingen worden tegengegaan door kleine dagelijkse gebaren. ROSAS DANST ROSAS is uitgesproken vrouwelijk. "De vrouwelijkheid van ‘Rosas danst Rosas’ plaatste De Keersmaeker in de jaren 80 in het hoekje van de feministen. Ze verzette zich daar toen tegen. In al die jaren is haar mening niet veranderd. ‘‘Rosas danst Rosas’ was geen strategisch geplande voorstelling ter eer en glorie van het feminisme’, zegt ze. ‘Het was een erg persoonlijke voorstelling. Met vieren dansten we onszelf. De voorstelling stond heel dicht bij wat zich toen in ons hoofd en lichaam afspeelde."

Vier danseressen trekken hun t-shirt recht, ballen hun vuisten en strijken snel door hun haar. De volharding en uitputting van de vier geven de voorstelling een emotionele spanning die je niet loslaat. De repetitieve muziek ondersteunt de krachtige bewegingen. In deze herneming danste een volledig nieuwe, jonge cast de voorstelling.  "Rosas danst Rosas’ is een stuk voor jonge vrouwen. Dat geef ik door aan de volgende generatie.’

Beyoncé vond haar zo goed dat ze enkele bewegingen eenvoudigweg plagieerde. In het SUMMER LAB van de ZOMERFABRIEK werden workshops georganiseerd waarin iedereen met de beroemde stoelenscène uit de choreografie van De Keersmaeker aan de slag kon gaan.